Ekademia.pl - nadzieja polskiego e-learningu

Ekademia.pl - nadzieja polskiego e-learningu

Ekademia.pl - nadzieja polskiego e-learningu
autorem artykułu jest Maciej Dutko

Ekademia.pl to "otwarta platforma umożliwiająca sprzedaż on-line i prowadzenie kursów e-learningowych oraz sprzedaż on-line stacjonarnych szkoleń i konferencji", jak czytamy na stronie głównej serwisu.

Twórcą powstałego w 2007 r. wortalu jest Piotr Majewski - autor książki "Czas na e-biznes" (wyd. Helion 2007), właściciel i redaktor serwisu internetowego pod tym samym tytułem, organizator Ogólnopolskiej Konferencji E-biznesu i Inwestowania.

Idea, która przyświeca Ekademia.pl, nie jest nowa: szkolenia, wykłady czy kursy w Sieci są postulowane przez środowiska dydaktyczne na całym świecie od co najmniej kilkunastu lat. Także w Polsce Ekademia nie jest serwisem jedynym: w branży e-learningowej działają już takie wortale, jak Edustacja.pl, Wiedzanet.pl, Supermemo.pl czy Mynetwork.pl, z tym, że adresowane są one głównie do klientów biznesowych i korporacyjnych, podczas gdy Ekademia wykracza poza te ramy, gromadząc e-wiedzę dostępną także dla osób indywidualnych.

W kontekście konkurencji wortal ten wydaje się najlepiej widoczny, co nie zmienia faktu, że jak na tak ciekawą inicjatywę, i tak jest o nim niezmiernie cicho (prężnie działającym nad rozwojem platformy twórcom zabrakło chyba czasu na promocję...).

Ekademię wyróżnia także bardziej liberalne podejście do autorów szkoleń: "Wierzymy, że idea Learning 2.0, czyli sytuacja, w której każdy uczestnik społeczności może uczyć się od innych uczestników i sam również uczyć innych uczestników, jest lekarstwem na coraz mniej przystosowaną do realiów formalną edukację i jest też jak najbardziej realna" - mówi Piotr Majewski (http://ekademia.pl/mod/resource/view.php?id=2638), lokując tym samym swój serwis w gronie, do którego należą Wikipedia, Nasza-klasa czy Youtube.

O tym, czy wortal taki jest potrzebny, świadczą statystyki: ponad 4 tysiące sprzedanych materiałów w ciągu kilku zaledwie miesięcy. Oprócz żądnych wiedzy internautów, Ekademia przyciąga jednak przede wszystkim trenerów, szkoleniowców i wykładowców. Osoby, które napisały wartościowego e-booka, współistnieją tu obok wykładowców akademickich z tytułami naukowymi. W serwisie można zdobyć najnowsze, przygotowywane do druku książki naukowe na kilka miesięcy przed premierą "drukowaną". Można też kupić... pracę magisterską, a nawet doktorską! Oczywiście, wszystko zgodnie z prawem: za zgodą autora i do wykorzystania w legalnych granicach. Nie należy mylić tej usługi z PISANIEM prac naukowych na zamówienie - chodzi po prostu o udostępnienie wyniku swojej pracy osobom zainteresowanym tematom. Działa tu więc mechanizm podobny jak przy wypożyczaniu książek w tradycyjnej bibliotece.

Zasoby serwisu to przede wszystkim kursy internetowe (np. multimedialne wykłady, ale też interaktywne szkolenia, pozwalające prowadzącemu ocenić umiejętności kursanta). Sporą część wiedzy ujęto w formie e-booków, czyli pełnowartościowych tekstów, możliwych do przeczytania wprost z ekranu komputera. Co ciekawe, Ekademia.pl umożliwia także przyjmowanie zapisów na tradycyjne szkolenia i konferencje, organizowane "w realu".

Aby korzystać z Ekademii, wystarczy zarejestrować się w serwisie. Można wówczas zapisywać się na dostępne kursy i pogłębiać wiedzę w rozmaitych dziedzinach. Można też zacząć samemu uczyć innych - w tym celu należy zarejestrować się jako trener i zamieścić materiały swojego autorstwa. Na dobry początek może to być praca magisterska, która od lat zalega w szufladzie. Takie materiały, które - wydawać by się mogło - skazane są na zapomnienie, często stanowią cenne źródło wiedzy dla kolejnych pokoleń studentów czy wręcz osób aktywnych zawodowo.

Pewnym minusem serwisu jest niezbyt intuicyjny, zwłaszcza dla osób nieobeznanych z komputerem, interfejs, który może utrudniać publikację pierwszych materiałów. Honor oddając administratorom Ekademii przyznać należy jednak, że w ostatnich miesiącach wortal znacznie się już "ucywilizował" i stał się bardziej przyjazny, niż był niespełna rok temu. Cieszy też wsparcie techniczne, na jakie może liczyć osoba chcąca rozpocząć korzystanie z tej platformy dystrybucji myśli i wiedzy.

Oprócz pokładanej w serwisie nadziei na rozwój polskiego e-learningu, dają się słyszeć jednak także głosy krytyki. Patrycja Kierzkowska, autorka bloga "Tako rzecze Shrew" (www.blog.shrew.pl), sprzeciwia się idei otwartej promocji wiedzy przez potencjalnego nauczyciela, który "nie ma poparcia żadnego autorytetu albo sam nie jest żadnym autorytetem" (http://www.blog.shrew.pl/2008/04/06/piotr-majewski-dojrzewa). Jest to jednak głos, który należałoby ulokować w kontekście znacznie szerszej dyskusji na temat rzetelności i jakości całego Web 2.0. Ten wątek został notabene zaprezentowany w jednym z dostępnych w Ekademia.pl wykładów multimedialnych ("Web 2.0 - za i przeciw").

Lista wszystkich kursów, szkoleń, konferencji i e-booków (stan na 27 lipca 2008):

KURSY INTERNETOWE
Zadbaj o Bezpieczeństwo Informacji Twojej Firmy
Zastosowanie pakietu Bioconductor R-project do estymacji metodą największej wiarygodności
Skuteczna sprzedaż bezpośrednia i telefoniczna
Metody rozwiązywania konfliktów
Skuteczna windykacja należności
Rekrutacja i selekcja pracowników
Strategia - siła, która poprowadzi Twój e-biznes do sukcesu + Analiza Twojej Strategii
Radzenie sobie ze stresem
Słowa na wagę złota, czyli sprzedawaj opisem na Allegro
Jak wygrać z konkurencją na Allegro
Strategia - siła, która poprowadzi Twój e-biznes do sukcesu
Jak napisać, stworzyć i zacząć sprzedawać własnego e-booka?
Jak stworzyć OFERTĘ, której nie można się oprzeć
Jak za darmo i bez zagłębiania się w zagadnienia techniczne stworzyć i sprzedawać płatny serwis www?
WEB 2.0 - za i przeciw
W jaki sposób skutecznie uniknąć nieporozumień i konfliktów cz2?
W jaki sposób skutecznie uniknąć nieporozumień i konfliktów?
Jak szacować rentowność kampanii reklamowych za pomocą Kalkulatora ROI?
Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro?
4 elementy biznesu, blogi, public relations i sprzedawanie na Allegro
Jakie masz pytania nt. e-biznesu? Styczeń 2007
Płatność w internecie - problemy i rozwiązania
Jak powinna wyglądać strona główna firmy usługowej?
Zacznij sprzedawać za pomocą wideo
Jak uzyskać i utrzymać nastawienie zwycięzcy?
Matura z historii - no problem! Starożytność

E-BOOKI
KodUmysłu
ZDJĘCIA MAGNETYCZNE - zarabiaj 3 zł w 2 minuty!
Typografia stron WWW (praca doktorska)
Domeny internetowe - wszystko na temat (książka)
PRAWO AUTORSKIE W INTERNECIE (praca magisterska)
Cenzura w okresach rewolucyjnych
Telegazeta - dziwoląg mediów?

SZKOLENIA STACJONARNE
Praktyk NLP

KONFERENCJE STACJONARNE
Myśleć Jak Milionerzy 2008 - Kielce
Myśleć Jak Milionerzy 2008 - Rzeszów
Myśleć Jak Milionerzy 2008 - Kraków
Myśleć Jak Milionerzy 2008 - Katowice
Myśleć Jak Milionerzy 2008 - Opole
Myśleć Jak Milionerzy 2008 - Gorzów Wlkp.
Myśleć Jak Milionerzy 2008 - Olsztyn
Myśleć Jak Milionerzy 2008 - Białystok
Myśleć Jak Milionerzy 2008 - Bydgoszcz
Myśleć Jak Milionerzy 2008 - Lublin


--
Maciej Dutko ● dutko.pl [info] ● dutkon.pl [usÅ‚ugi]

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Przyspiesz swoja pracÄ™ z Photoshopem nawet o 307%!
Noclegi Kościelisko
Nóż i widelec.
Bioptron-światłoterapia
Marzenia o własnym mieszkaniu w Krakowie